Колядки
Звичай колядування має свою давню історію, коріння якої сягає ще арійських часів. Колядки пов'язані з днем зимового сонцестояння, яке наші предки називали святом Коляди. Його святкували 25 грудня. Вважалося, що в цей день Сонце з'їдає змій Коротун. Всесильна богиня Коляда в Дніпровських водах народжувала нове сонце — маленького Божича. Язичники намагалися захистити новонародженого: вони проганяли Коротуна, який намагався з'їсти нове Сонце, а потім ходили від хати до хати, щоб сповістити людей про народження нового Сонця, і зображення цього сонця носили з собою. Як тільки на небі сходила зоря, колядники заходили в двір, кликали господаря і співали його родині величальних пісень про сонце, місяць, зорі. Ці пісні й стали називати
Згодом, із появою християнської
релігії обряд колядування був приурочений до Різдва Христового і в колядках
з’явились біблійні і світські мотиви. Традиція колядування збереглася й до
сьогодні. Як тільки на небі являється перша зоря — розпочинається Свята Вечеря,
а діти збираються гуртом і йдуть вітати усіх колядками з народженням Христа!
Добрий вечір тобі, пане господарю,
радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.
Застеляйте столи, та все килимами,
радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.
Та кладіть калачі з ярої пшениці,
радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.
Бо прийдуть до тебе три празники в
гості, радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.
А перший той празник: Рождество
Христове, радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.
А другий той празник: Святого Василя,
радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився.
А третій той празник: Святе Водохреща,
радуйся,
Ой, радуйся, земле, Син Божий народився
Щедрівки
Через тиждень по Різдві, 31 грудня, або 13 січня за новим стилем,
відзначали українці Новий рік - Щедрий вечір (свято преподобної Меланії, або
Меланки). Вважалося, що Меланка-Вода приходить на Щедрий вечір разом із
Василем-Місяцем сповістити господарів про наступні торжества та справити
гостини.
У цей день, за традицією, хлопці й дівчата знову ходили від хати до хати,
щедруючи - бажаючи господарям щедрого вечора, доброго здоров’я та добробуту у
новому році. Щедрування супроводжувалось магічними діями, музикою, танцями,
пантомімою, обрядовими іграми з масками. Величальних обрядових новорічних
пісень — щедрівок, співали окремо господарю, господині, хлопцю, дівчині, усій
родині. Були щедрівки дитячі, жартівливі, пародійні. Щедрували також групами:
«Меланка», «Василь» та «Ряджені».
Як і колядки, щедрівки беруть свій початок дуже давно, містять у собі
біблійні сюжети та оспівують господаря і всю його родину. Та, на відміну від
колядок, у щедрівках можемо побачити ластівок, жито, посіви – символи того, як
Новий Рік зустрічається з весною. Адже, у цей час, коли закінчується зимове
сонцестояння, народжується Молоде Сонце і день стає довшим.
Веснянки (гаївки, гагілки, ягілки, риндзівки)
Веснянки - назва старовинних слов'янських обрядових пісень, пов'язаних з
початком весни і наближенням весняних польових робіт. За допомогою веснянок
люди передавали свою енергію природі, щоб усе живе навколо прокинулося і знову
ожило.
Веснянки співаються майже завжди одночасно з танцями та іграми, які мають
«закликати» весну та добрий урожай. Назв у веснянок є багато: «ягівка»,
«гаілка», «гагілка», «ягілка», «магілка», «галанівка», «лаголайка», «риндзівка»
та інші. Кожна місцевість, окрім особливої назви, мала ще й свої традиційні
слова веснянок та веселих забав.
Різновидом веснянок є гаївки - пісні, що виконувались тільки у час
великодніх свят. Гаївок було багато і різних: для молодших дітей, для старших,
для хлопців і дівчат, були й гаївки, у яких парубки та дівчата обирали собі
пару. На відміну від гаївок, веснянки обіймають цілий цикл весняних пісень, які
співаються від Благовіщення цілу весну. Так, не кожна веснянка є гаївкою, хоч
кожна гаївка є веснянкою.
Але, попри все, найголовнішим
залишається те, що усі веснянки, як би їх не називали – це ті пісні, що
звеселяють людей, несуть в їхні душі красу та оптимізм та є дорогоцінним
скарбом ранньої культури наших прапрадідів.
Колискові пісні
Колискові пісні - ліричні пісенні твори, які виконуються
матір'ю (рідше батьком чи іншими членами родини) над колискою дитини для того,
щоб її приспати.
Це один з найдавніших жанрів народної словесності, що сягає корінням
міфологічного періоду творчості. Для того, щоб зрозуміти витоки і генезис
жанру, слід проаналізувати його найдавніші зразки. Спостереження доводять, що
не лише образно-тематичною структурою, а й інтонаційно-ритмічною будовою вони
споріднені із замовляннями. В минулому подібні пісні виконувались не тільки,
щоб приспати дитину, а, як і замовляння, привернути до неї або відвернути від
неї дію певних духовних сил, оберегти від зла, сприяти її здоров'ю і швидкому
ростові
Котику сіренький
Котику сіренький,
котику миленький,
Не ходи по хаті,
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти.
Дитя буде спати,
Котик — воркотати.
Ой на кота воркота,
На дитину дрімота.
А-а-а-а! А-а-а-а!
Немає коментарів:
Дописати коментар